Skocz do zawartości
Polska

Wybory 2024: Kandydaci na radnych gmin, powiatu i miasta. Zobacz, kto się zgłosił! [PEŁNE LISTY]

Prześlij nam swoje filmy, zdjęcia czy tekst. Bądź częścią naszego zespołu. Kliknij tutaj!

LM.plImprezyThe METropolitan OPERA Live in HD: Rycerskość wieśniacza, Pajace

The METropolitan OPERA Live in HD: Rycerskość wieśniacza, Pajace

Dodano: , Żródło: KDK
KINO STUDYJNE CENTRUM
The METropolitan OPERA Live in HD: Rycerskość wieśniacza, Pajace

Gdzie: Koniński Dom Kultury, Kino Studyjne Centrum

Kiedy: 25 kwietnia 2015, 18:30

Bilety: 30/40 zł

Transmisja z cyklu The METropolitan OPERA live in HD

Gdzie: Koniński Dom Kultury, Kino Studyjne Centrum

Kiedy: 25 kwietnia 2015, 18:30

Bilety: 30/40 zł

Transmisja z cyklu The METropolitan OPERA live in HD

„Rycerskość wieśniacza” i „Pajace” od ponad stu lat wystawiane są na scenach świata łącznie. Już 25 kwietnia, premierowo, zaprezentuje je The Metropolitan Opera z Nowego Jorku. Konińscy widzowie będą oglądać te dzieła dzięki przekazowi na żywo, na ekranie Kina Studyjnego CENTRUM.

„Rycerskość” jest jednoaktówką, skomponowaną przez Pietro Mascagniego, za którą w 1889 roku otrzymał drugą nagrodę w konkursie na jednoaktową operę. Prapremiera miała miejsce 17 maja 1890 w Teatro Constanzi w Rzymie. Publiczność zareagowała żywiołowo, urządzając kompozytorowi owacje, a jego opera święciła triumfy teatrach muzycznych całej Europy, z powodzeniem wystawiano ją także w Ameryce Południowej. Widzom przypadły do gustu temat libretta, oszczędność środków teatralnych i bogactwo melodii oddających klimat południowych Włoch (autor zarysował sceny z wiejskiego życia, mszę w miejscowym kościele, procesję Wielkanocną, tawernę pełną najlepszego wina, etc.). Zamiast baletu, Mascagani wprowadził chór, również jednoaktowość stała się atutem jego kompozycji. Jej akcja toczy się w Wielką Sobotę, w sycylijskiej wsi, nieopodal miasteczka Francofonte. Do najbardziej poruszających w historii opery światowej należą idylliczne „Gli aranci olezzano” i majestatyczne – „Regina coeli” wykonywane przez wspomniany chór.

Rycerskość wieśniacza/Cavaleria rusticana
Pietro Mascagni
Libretto: Giovanni Targioni-Tozzetti and Guido Menasci, oparte na opowieści i sztuce Giovanniego Vergi
Światowa premiera: Rzym, Teatro Costanzi, 17 maja 1890
 
Skrót libretto
Wioska na Sycylii, Wielkanoc. Turiddu wraca z wojska. Dowiaduje się, że jego narzeczona Lola wyszła za mąż za woźnicę Alfia. Z zemsty uwodzi ubogą dziewczyną, Santuzzę, słusznie uznając, że zazdrość rozpali  uczucie jego dawnej wybranki. Lola zdradza z nim swojego męża.
Na placu przed wiejskim kościółkiem ciężarna Santuzza, zaczepia jego matkę, właścicielkę tawerny – Lucię. Słyszała, że był widziany we wsi. W tawernie wraz z grupą mężczyzn zjawia się też Alfio, chwaląc się przed nimi swymi końmi i młodą żoną. Potwierdza też, że rankiem widział Turiddu niedaleko jego domu.
 
Kiedy wioskę przemierza procesja, Santuzza wylewa swoje smutki przed matką Turiddu. Stara kobieta okazuje jej zrozumienie, potem dołącza do procesji. W końcu pojawia się sam Turiddu, wyznając prawdę Santuzzie, lecz odrzuca jej oskarżenia. W tym czasie Lola mija kościół, kpiąc z Santuzzy, a Turiddu odwraca się, by ją dogonić. Santuzza błaga, by jej nie porzucał. Turiddu odmawia, nie chce słuchać, odchodzi. Santuzza przeklina go. Alfio nadjeżdża, spóźniony na procesję. Santuzza mówi mu, że Lola weszła do kościoła z Turiddu, wyjawiając mu oszustwa żony. Wściekły Alfio przysięga policzyć się z nim, zostawia za sobą zrozpaczoną i zagubioną Santuzzę. 
 
Wracający z kościoła wieśniacy, zebrali się w tawernie Mamy Lucii. Turiddu namówił ich do zaśpiewania radosnej pieśni. Kiedy do środka wchodzi Alfio, atmosfera staje się napięta. Woźnica odmawia zaoferowanego przez Turidduwina. Wyzwał go na pojedynek na noże, który ma się odbyć poza wioską. Turiddu błaga swą matkę, by zatroszczyła się o Santuzzę, jeśli nie wróci żywy. Mama Lucia czeka zaniepokojona, słysząc krzyki dobiegające z oddali. Do tawerny wbiega kobieta krzycząc, że Turiddu został zabity. 

 

Pajace/Pagliacci
Ruggiero Leoncavallo
Libretto kompozytora
Światowa premiera: Mediolan, Teatro del Verme, 21 maja 1892
 
Dwuaktówka Leoncavallo została zgłoszona w 1889 roku przez kompozytora na konkurs oper jednoaktowych rozpisany w Mediolanie. Odrzucono ją z powodów formalnych, wzbudziła jednak zainteresowanie Toskaniniego, który postanowił ją wystawić. Dzieło przyniosło autorowi światową sławę. Geneza libretto „Pajaców” jest przedstawiana przez muzykologów niejednoznacznie. Sam Leoncavallo twierdził, że fabułę jego opery napisało życie. Kiedy do miasteczka, w którym rodzina sędziego Leoncavalla spędzała wakacje, przybyła trupa wędrownych aktorów, ośmioletni Ruggiero wyjednał u ojca pozwolenie na pójście do teatru. Mógł się tam udać w towarzystwie służącego, który zostawił go na widowni i poszedł flirtować z jedną z aktorek. Mąż, który nakrył ich w miłosnym uniesieniu, zabił oboje. Tak twierdził Leoncavallo, który wykorzystał romansowy wątek w swoim dziele.
 
Skrót libretto
Południe Włoch, mała wioska. Trupa aktorska pod przewodnictwem Cania przybywa, by bawić swoją sztuką miejscowych. Jeden z wieśniaków wyjawia mu, że mieszkaniec tej wioski, Tonio, ma romans z jego młodą żoną, Neddą. Canio ostrzega aktorów, że nie będzie tolerował flirtów poza sceną, że życie i teatr to nie to samo. Kiedy  się rozchodzą, Nedda doświadcza od męża przykrości i upokorzeń. Wpatruje się w niebo, zazdroszcząc ptakom ich wolności. 
 
Pojawia się Tonio, który zaleca się do niej używając siły, Nedda odpycha go. Tonio przysięga zemstę. W rzeczywistości Nedda ma kochanka, młodego wieśniaka Silvio, który przekonuje ją, by uciekli razem, gdy zapadnie zmrok. Tonio, który podsłuchał ich rozmowę, spieszy, by zaalarmować Canio. Silvio oddala się jednak nierozpoznany. Zazdrosny mąż używa wobec Neddy przemocy, mimo to kobieta nie wyjawia imienia ukochanego. Beppe, inny członek teatralnej trupy, doradza Canio, by zaczekał aż skończy się przedstawienie i wtedy przyłapał kochanka Neddy. Canio, w samotności, popada w desperację. Wieczorem musi zagrać klauna, którego serce zostało złamane. 
 
Wieśniacy oglądają przedstawienie, wśród nich znajduje się Silvio. Beppe w roli Arlekina śpiewa miłosną serenadę Kolumbinie, którą gra Nedda. Kolumbina odprawia swego zarozumiałego sługę Taddeo, w którego wciela się Tonio. Wspólnie z kochankiem postanawia otruć męża – Pajaca (Canio). Kiedy ten pojawia się niespodziewanie, Arlekin dyskretnie wyślizguje. Taddeo zapewnia Pajaca o niewinności żony, co podsyca tylko jego zazdrość. Zapominając o swej roli i sztuce, Canio w kostiumie Pajaca wymusza na Neddzie, by wydała imię prawdziwego kochanka. Nedda próbuje dalej grać, publiczność porywa realizm tej sceny, dopóki Canio nie przekracza granicy między rzeczywistością a sceniczną fikcją. Na końcu tej sceny zabija Neddę i Silvio, który ruszył jej na pomoc. Odwracając się do przerażonego tłumu, Canio ogłasza: „Komedia skończona!”
 
Obie sztuki, które zaprezentujemy na ekranie Kina Studyjnego CENTRUM już w kwietniu, uznawane są za reprezentatywne dla tak zwanej opery werystycznej, oddającej prawdę psychologiczną sytuacji i postaci. Dzieła te przyniosły  twórcom natychmiastową światową sławę, której nie dorównały żadne późniejsze kompozycje. Od ponad stu lat nieprzerwanie wzrusza widzów na całym świecie aria „Śmiej się, pajacu!”, a operowe kroniki przechowują nadal relacje z czasów, gdy „Rycerskość wieśniacza” szturmem zdobywała kolejne teatry muzyczne od Sztokholmu po Meksyk. 
 
Transmisja z cyklu The METropolitan OPERA Live in HD/NY
Koniński Dom Kultury & Kino Studyjne CENTRUM
Dystrybutor Cikanek Menagement
25 kwietnia 2015
 

 
 

 

The METropolitan OPERA Live in HD: Rycerskość wieśniacza, Pajace
Czytaj więcej na temat:KDK, opera, live, Kino Centrum, operetka
Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole