Skocz do zawartości

Prześlij nam swoje filmy, zdjęcia czy tekst. Bądź częścią naszego zespołu. Kliknij tutaj!

LM.plImprezy„Spirala i kwadrat” – Spotkania ze sztuką aktywną. Ulotna sztuka performance'u w Wieży Ciśnień

„Spirala i kwadrat” – Spotkania ze sztuką aktywną. Ulotna sztuka performance'u w Wieży Ciśnień

Dodano:
„Spirala i kwadrat” – Spotkania ze sztuką aktywną. Ulotna sztuka performance'u w Wieży Ciśnień

Gdzie: Galeria Wieża Ciśnień

Kiedy: 17 maja, g. 18.00

bilet: 7 zł

Reaktywowane w ubiegłym roku Spotkania ze sztuką aktywną, mające swoje źródło w działalności Pracowni Chwilowej oraz festiwalach Restytucje i Permutacje, po raz kolejny są propozycją dla zwolenników działań efemerycznych w sztuce współczesnej. W tym roku wystąpienia twórców zogniskowane są wokół hasła „Spirala i kwadrat” zaproponowanego przez kuratora Grzegorza Pleszyńskiego.

Spotkania ze sztuką aktywną dają możliwość bezpośredniego kontaktu z ulotną sztuką performance, którą odbiorca może doświadczyć „na własnej skórze”, stając się jednocześnie współtwórcą działania artystycznego. Doświadczenie chwilowości sztuki, momentu tworzenia, autentyczności procesu kreacji to wartość dla odbiorcy, której nie odda żadna relacja, ponieważ performance zawsze jest „tu i teraz”. W jaki sposób hasło zaproponowane przez kuratora tegorocznych Spotkań ze sztuką aktywną zostanie przełożone na sytuacje, gdy artysta używa siebie samego, przekonamy się w piątek 17 maja w Galerii CKiS Wieża Ciśnień w Koninie.

Wydarzenie rozpocznie się o godz. 18:00. Bilet wstępu w cenie 7 zł do kupienia w kasie DK Oskard, na miejscu w Wieży, a także online tutaj. Zapraszamy!

Tegoroczne spotkania inspirowane są jakościami geometrycznymi: spiralą („niekończącą się linią” – „ewige Linie” Albrecht Dürer 1525) – krzywą pojawiającą się bardzo często w formach naturalnych oraz kwadratem, który w naturze w formie geometrycznej nie istnieje. Cztery osoby w działaniach efemerycznych, spiralnych, wezmą udział w polifonicznej dyskusji na temat, jak niekończąca się niepewność spotyka doskonałą pewność. (Robert Brzęcki)

Wystąpią: Janusz Bałdyga, Julia Kurek, Grzegorz „Pleha” Pleszyński i Natalia Sara Skorupa.

SPIRALA
Spirala jest obrazem dynamiki Wszechświata. Nasze życie podlega formie spirali. Nasze DNA to dwa splecione spiralnie węże. Jak co roku jesteśmy w połowie wiosennego miesiąca maja, w tym samym punkcie co w zeszłym roku. Taka sama wiosna, ale my jesteśmy już w innym punkcie czasu i przestrzeni, jak na spiralnych schodach patrząc w dół ujrzymy przestrzeń, gdzie jeszcze niedawno byliśmy my i miniony czas. Nasze życie zaczyna się od małego punktu i w wirze kosmicznego młyna miesza się, rozprzestrzenia aż do nieubłaganego punktu, który jest końcem naszej spirali… i punktem nowej. Bo kosmiczny młyn mieli dalej i wiruje… wiruje. (Grzegorz Pleszyński)

KWADRAT
Kwadrat nie istnieje w naturze. Jest spekulacją. Jest precyzyjny i doskonały, a przez to absolutny. Każde odstępstwo od jego precyzji niweczy wszystkie jego unikalne właściwości, które ujawniają się tylko w doskonałej precyzji. Jest absolutnie ograniczony… Czy paradoksalnie, osiągając szczyt precyzji, dokonuje się przez to akt wyzwolenia, np. od poszukiwań, a przez to i rozterek niepewności…? Kwadrat, czyli absolutna pewność staje się wyzwoleniem, wolnością… (Grzegorz Pleszyński)

ARTYŚCI

Janusz Bałdyga – performer, autor obiektów, ur. w 1954 w Lublinie. Studia na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie. Dyplom w pracowni prof. Stefana Gierowskiego w 1979 r. Członek i współzałożyciel grupy artystycznej Pracownia Dziekanka (1976-1981). Od 1979 r. członek Akademii Ruchu. Pedagog na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, gdzie prowadzi Pracownię Sztuki Performance na Wydziale Rzeźby. Brał udział w licznych wystawach, sympozjach i manifestacjach artystycznych w kraju i za granicą, m. in. w Niemczech, Holandii, Szkocji, Austrii, Rosji, Tajwanie, Szwajcarii, Izraelu, Norwegii, Hiszpanii, Japonii, Indonezji, Ukrainie, Chinach i USA. Wypracował swój oryginalny styl, konsekwentnie redukuje język i środki artykulacji. Elementem konstrukcyjnym działań performance i narzędziem opisywania przestrzeni staje się ciało artysty. Ich podtekst społeczny, polityczny czy filozoficzny odwołuje się do konkretnej tradycji, a zarazem nie zaciera uniwersalnego wymiaru indywidualnych komunikatów.

Julia Kurek – artystka wizualna, performerka, autorka prac wideo i instalacji. Tytuł doktora habilitowanego uzyskała na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w 2018 r., a doktora w 2015 r. na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie – studia doktoranckie oraz Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku – studia magisterskie. Studiowała również w Istambule Marmara Universitesi w latach 2008-2009. Intensywnie działa w przestrzeniach wystawienniczych. Brała udział w wielu wystawach, festiwalach i przeglądach sztuki, m. in. w Anglii, Białorusi, Brazylii, Chorwacji, Danii, Finlandii, Francji, Grecji, Gruzji, Hiszpanii, Holandii, Islandii, Izraelu, Japonii, Kenii, Meksyku, Niemczech, Norwegii, Rosji, Rumunii, Serbii, Stanach Zjednoczonych, Szkocji, Szwajcarii, Szwecji, Tajwanie, Turcji, Włoszech i Polsce.

Grzegorz „Pleha” Pleszyński – polski artysta zajmujący się malarstwem, rysunkiem, muzyką, performancem, video-artem i teatrem. Uczestnik wielu wystaw artystycznych indywidualnych oraz grupowych. Łączy dźwięki z kolorami i formami wizualnymi. Autor mówi, że jego spływająca farba trwa w czasie jak dźwięk i obrazy często stają się partyturą dla muzycznych kompozycji… i odwrotnie. Dźwięki wydobywa z dwóch trąbek skonstruowanych z węży paliwowych, lejka kuchennego i ustników. W jego grze doszukać się można głosów dzikich zwierząt. Inspirują go także odgłosy okrętów kotwiczących w zatokach, nocne stalownie oraz ruchliwe skrzyżowania. Posługuje się często obrazami i video, aby tworzyć dźwięk. Swoje malarstwo i performance pokazywał w takich miastach, jak Melbourne, Sydney, Berlin, Tel Aviv, Wenecja, Dusseldorf czy Duisburg. Jest autorem 10 albumów muzycznych, do udziału w których zaprosił wielu artystów.

Natalia Sara Skorupa (she/her) – socjolożka, filmowczyni i kuratorka. W swoich praktykach artystycznych skupia się na wszelkiego rodzaju formach audiowizualnych w kontekście seksualności i cielesności. Chętnie korzysta z medium performance, w którym bada granice bólu w percepcji transgresji sztuki i relacji tworzonej między odbiorcą a artystą jako elementarne pojęcie uzewnętrznia lub tzw. wiwisekcji artystycznej. W 2022 r. otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a jej prace zostały docenione m.in. w Tajwanie, Dubaju, Singapurze, Meksyku, Niemczech, Czechach, Macedonii, Indiach, Chile, Włoszech, Austrii, Kolumbii oraz w kilkunastu miastach w Polsce.

Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole