Skocz do zawartości
Polska

Wybory 2024: Kandydaci na radnych gmin, powiatu i miasta. Zobacz, kto się zgłosił! [PEŁNE LISTY]

Prześlij nam swoje filmy, zdjęcia czy tekst. Bądź częścią naszego zespołu. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościAutobus hybrydowy testowo na ulicach Konina. Rewolucja w MZK?

Autobus hybrydowy testowo na ulicach Konina. Rewolucja w MZK?

Dodano:
Autobus hybrydowy testowo na ulicach Konina. Rewolucja w MZK?

Najpierw przejażdżka po starówce cichym i niskoemisyjnym autobusem hybrydowym, a potem rozmowa na temat ekologii w konińskim ratuszu. Jeszcze do piątku na linii „50” po Koninie będzie jeździł testowy autobus hybrydowy.

W ratuszu odbyło się spotkanie poświęcone szwedzkim doświadczeniom w dziedzinie zrównoważonego transportu miejskiego. W spotkaniu zorganizowanym przez Biuro Radcy Handlowego Ambasady Szwecji we współpracy z Volvo Buses wzięli udział prezydent Konina Piotr Korytkowski, przedstawiciele Urzędu Miejskiego oraz MZK Konin.

- Jesteśmy na początku drogi – powiedział P. Korytkowski. - W najbliższym czasie MZK ma zamiar zakupić autobusy hybrydowe i elektryczne. Będzie to rewolucja w naszym mieście. Pod te autobusy trzeba zaplanować trasy. Wszystkie działania Szwecja już dawno ma za sobą. Chcielibyśmy skorzystać z tych doświadczeń.

Wśród priorytetów szwedzkich placówek dyplomatycznych na świecie znajduje się promocja zrównoważonego planowania miast oraz transportu miejskiego. Mając na uwadze liczne wyzwania, jakie stoją przed transportem w polskich miastach, takie jak wysoki stopień zatłoczenia ulic oraz zanieczyszczenie powietrza, Biuro Radcy Handlowego Ambasady Szwecji w Polsce organizuje szereg inicjatyw mających na celu promocję zrównoważonego zarządzania transportem miejskim. Jedną z nich jest przygotowanie raportu pt. „Zrównoważony transport miejski: wymiana doświadczeń między Polską i Szwecją”, w którym zaprezentowane zostały wybrane przykłady najlepszych praktyk w tym obszarze z obydwu krajów. Kluczowe wnioski z raportu zostały zaprezentowane podczas spotkania. W rozmowach poruszano tematy takie jak m.in. szwedzkie doświadczenia w obszarze transportu zbiorowego i elektromobilności, rola projektów badawczych w promowaniu transportu zbiorowego, działania zwiększające popularność ruchu rowerowego.

- Samorząd Konina stawia na ekologię, na nowoczesny transport. Takie projekty chcemy realizować m.in. w ramach klastra „Zielona Energia Konin”. Dlatego jest to dobry moment, by pokazać praktyki dotyczące zrównoważonego, opartego na ekologii transportu, stosowane w innych wysoko rozwiniętych krajach, a takim jest właśnie Szwecja – wyjaśniał Piotr Korytkowski, prezydent Konina. - Jesteśmy nastawieni na wymianę taboru na nowoczesny – taki, który nie emituje spalin bądź robi to w bardzo ograniczony sposób. Docelowo jednak chcemy wprowadzić transport zeroemisyjny, czyli elektryczny bądź też oparty na ogniwach paliwowych - na zasilaniu wodorem bądź CNG – mówił prezydent Konina.

Spotkaniu towarzyszyło oficjalne przekazanie autobusu hybrydowego Volvo 7900 Hybrid na kilkudniowe testy w Koninie. Autobus hybrydowy, będący własnością MPK Inowrocław, jest do dyspozycji mieszkańców Konina w dniach 25 – 28 lutego, jeździ na linii 50. Autobusy tego typu są wyposażone w baterie, silnik elektryczny i mały silnik diesla. Odzyskują energię potrzebną do wykorzystania napędu elektrycznego podczas hamowania oraz z nadwyżki mocy silnika spalinowego i mają możliwość jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym na dystansie co najmniej kilkuset metrów, zwłaszcza podczas ruszania z przystanków czy świateł. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełączają się na zasilanie silnikiem diesla. Baterie ładują się podczas hamowania, a autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ładowania. Autobusy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla. Są też bardzo ciche, a ich wnętrze i wyposażenie może być konfigurowane w zależności od potrzeb zamawiającego.

- Jesteśmy w trakcie działania trzech programów unijnych, które pozwolą zakupić kilkanaście autobusów hybrydowych i elektrycznych – powiedział Mirosław Pachciarz, prezes MZK Konin. - Dla nas najważniejsze jest to, że te wszystkie programy mają finansowanie w 85 procentach. Mamy plany, aby autobusy elektryczne kursowały konkretnie na trzech liniach: 50 (w nocy linia 100), 52 i 59. Te autobusy mają szanse pojawić się za kilkanaście miesięcy, na przełomie roku. Oprócz autobusów potrzebne są ładowarki. Jedną z tych ładowarek chcemy umieścić na naszej stacji jako ogólnodostępną, to także się wpisze w program zrównoważonego transportu.

Gospodarze Konina chwalili także rower miejski, który ruszy już od pierwszego marca br. Prezydent Konina zadeklarował przy okazji, że jeśli będzie duże zainteresowanie, to system wypożyczalni będzie się rozwijał, aby ograniczać w mieście emisyjność spalin. Piotr Korytkowski przyznał, że obecnie jeździ do pracy samochodem, ale do poprzedniego miejsca pracy, czyli WORD-u, przybywał rowerem, robiąc po kilkanaście kilometrów dziennie.

Na pamiątkę spotkania, gospodarze Konina i prezes MZK otrzymali od gości miniaturowe autobusy hybrydowe. 

Autobus hybrydowy testowo na ulicach Konina. Rewolucja w MZK?
Autobus hybrydowy testowo na ulicach Konina. Rewolucja w MZK?
1551185471-wyy44w-hybry2.jpg
1551185472-9gyw3d-hybry1.jpg
1551185472-8qm_yu-hybry3.jpg
1551185473-5p43mt-hybry4.jpg
1551185473-vx19u7-hybry5.jpg
1551185475-pfk3ei-hybry6.jpg
Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole