Odszkodowania komunikacyjne. Jakie świadczenia można otrzymać z OC sprawcy?
Materiał promocyjny
Osoby poszkodowane w wypadkach komunikacyjnych często nie zdają sobie sprawy ze wszystkich rodzajów świadczeń, jakie im się należą od ubezpieczyciela. Tymczasem można ubiegać się jednocześnie o odszkodowania za szkody materialne i osobowe.
Odszkodowania za szkody na pojeździe
To oczywiście najczęściej pobierane świadczenie z polisy komunikacyjnej. Wyróżniamy dwie metody uzyskania odszkodowania za szkodę na pojeździe: kosztorysową oraz bezgotówkową. W przypadku pierwszej metody rozmiar uszkodzeń ocenia rzeczoznawca, a ubezpieczyciel na podstawie sporządzonego kosztorysu naprawy wypłaca właścicielowi pojazdu odszkodowanie (na konto bankowe lub w gotówce).
Jeśli osoba poszkodowana wybiera metodą bezgotówkową, zwaną także fakturową, to rozliczenie odbywa się bez jego udziału, tj. między TU a warsztatem naprawczym. Oczywiście właściciel samochodu ma prawo wybrać serwis, w którym będzie dokonana naprawa.
Ponado, poszkodowany może wnioskować o zwrot kosztów holowania czy wynajmu auta zastępczego. Dodatkowym świadczeniem jest odszkodowanie za utratę wartości handlowej pojazdu. Więcej na temat odszkodowań komunikacyjnych na https://www.helpfind.pl/odszkodowania-komunikacyjne
Odszkodowania za szkody osobowe
Większość z nas jest w błędzie, że z OC sprawcy można otrzymać tylko odszkodowania za zniszczony samochód. Ubezpieczyciel jest zobowiązany do wypłaty świadczeń za szkody osobowe, czyli uszczerbek na zdrowiu czy uraz psychiczny. Często są one wyższe, niż z polis NNW.
- zadośćuczynienie
To świadczenie jednorazowe, które poszkodowany może otrzymać w związku z doznaną krzywdą, cierpieniem fizycznym oraz psychicznym. Wysokość tego świadczenia jest uzależniona od czynników niematerialnych.
- renta
Jeśli leczenie czy rehabilitacja mocno się wydłuża osoba poszkodowana może wnioskować o rentę z tytułu zwiększonych potrzeb oraz rentę uzupełniającą. Pierwsza jest przeznaczona na środki niezbędne do poprawy stanu zdrowia. Celem tego drugiego świadczenia jest wyrównanie różnicy w wysokości dochodów osiąganych przez poszkodowanego przed i po wypadku.
- zwrot kosztów leczenia
Z odszkodowania z OC sprawcy można uzyskać także zwrot kosztów zakupionych lekarstw, przeprowadzonych zabiegów czy rehabilitacji, konsultacji u specjalistów czy kosztów dojazdu do placówek medycznych i opieki nad poszkodowanym. Należy gromadzić wszelkie faktury i paragony, które są związane z procesem leczenia.
- zwrot utraconych dochodów
Jeśli poszkodowany przez stosunkowo krótki okres był niezdolny do pracy to ma możliwość otrzymania zwrotu utraconych w wyniku wypadku zarobków. To świadczenie ma charakter wyrównawczy.
- odszkodowanie jednorazowe
Jest to tzw. kapitalizacja renty, o którą można wnioskować szczególnie, jeśli osoba poszkodowana w wyniku zdarzenia drogowego została inwalidą. Jednorazowe odszkodowanie ma umożliwić zdobycie nowego zawodu czy otwarcie własnej działalności gospodarczej. W przypadku pobrania tego świadczenia poszkodowany traci możliwość otrzymywania renty uzupełniającej.
- odszkodowanie za śmierć
Jeśli w wyniku wypadku poszkodowany poniesie śmierć, jego najbliżsi mogą się ubiegać o następujące odszkodowania: zadośćuczynienie za ból i cierpienie, renta alimentacyjna, zwrot kosztów pogrzebu, odszkodowanie za pogorszenie sytuacji finansowej.
Aby uzyskać wyższe odszkodowania z OC warto skorzystać z wskazówek na https://www.helpfind.pl/komunikacyjne
Odszkodowania komunikacyjne są zaniżone
W ostatnich latach ceny polis OC znacznie wzrosły. Przypomnijmy, że w 2015 roku KNF wydała wytyczne dla branży ubezpieczeniowej: zakazano walkę cenową i nakazano podniesienie składek. Jednocześnie rekomendowano, aby wysokość wypłacanych świadczeń pokrywała autentyczny koszt naprawy pojazdu czy wynajęcia samochodu zastępczego.
Skala zaniżonych odszkodowań jest bardzo duża. Aż w 99% analizowanych przez nas kosztorysów wykryliśmy zaniżenia. Najczęściej wątpliwości budzą takie elementy jak: nieoryginalne części, stawki za roboczogodzinę, czy cena elementów blacharskich. Kolejną kwestią jest amortyzacja części. Według towarzystwa ubezpieczeniowego należy uwzględniać, że części zużywają się, a co za tym idzie ich wartość z biegiem czasu spada. To o jakiej kwocie mówimy już zależy od interpretacji TU - mówi ekspert z https://www.helpfind.pl.
Standardowa zagrywka ubezpieczycieli, czyli tańsze zamienniki w zastępstwie oryginalnych części, jest stosowana nagminnie w przypadku starszych roczników. Warto wiedzieć, że prawo dopuszcza taką możliwość, ale tylko jeśli osoba poszkodowana wyrazi na to zgodę albo w przypadku, gdy części nieoryginalne już były wcześniej zamontowane w danym pojeździe.
Często zaniżana jest także wartość pojazdu, która ustalana jest na podstawie tabeli Eurotaxu. Problemem są jednak wersje wyposażenia - w zależności od modelu samochodu jest kilka a nawet kilkanaście, a to one mają decydujący wpływ na ostateczną wartość auta. W kosztorysach uwzględniane są z kolei zazwyczaj wersje podstawowe.
Ponadto, zdarzają się sytuacje że rzeczoznawca, który jest oddelegowany przez ubezpieczyciela do oględzin kwestionuje zgłoszoną przez poszkodowaną szkodę, np. sugerując że dana rysa nie jest związana z ostatnim zdarzeniem drogowym.
Podobnie sytuacja wygląda w przypadku szkód osobowych. Towarzystwa ubezpieczeniowe z zasady zaniżają wysokość świadczeń albo w ogóle nie wypłacają należnych świadczeń, licząc na to że uprawniony nie zgłosi się po nie innymi kanałami. W przypadku tego rodzaju roszczeń istotną rolę odgrywa dokumentacja medyczna (leczenie oraz rehabilitacja).