Skocz do zawartości
Polska

Wybory 2024: Kandydaci na radnych gmin, powiatu i miasta. Zobacz, kto się zgłosił! [PEŁNE LISTY]

Prześlij nam swoje filmy, zdjęcia czy tekst. Bądź częścią naszego zespołu. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościDecyzję o budowie żelaznego mostu podjęto po wielkiej powodzi

Decyzję o budowie żelaznego mostu podjęto po wielkiej powodzi

KONIŃSKIE WSPOMNIENIA

Dodano:
Decyzję o budowie żelaznego mostu podjęto po wielkiej powodzi

Tydzień po zalaniu miasta i zerwaniu mostu na Warcie łódzki wojewoda wysłał do Konina dwóch urzędników wysokiego szczebla, których zadaniem było zebranie informacji o wyrządzonych przez żywioł szkodach. W rezultacie już trzy dni później, 8 kwietnia 1924 roku, z Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi wyszło pismo nakazujące „niezwłoczne przystąpienie do prowizorycznej naprawy mostów w celu możliwie szybkiego otwarcia ruchu kołowego”.

O ile bowiem dzisiaj kierowcy mają do dyspozycji oprócz mostu Toruńskiego jeszcze dwie przeprawy, to wtedy była to jedyna droga przez Wartę na bardzo ważnym trakcie łączącym Poznań z Warszawą.

„Urządzić prowizoryczny most”

Wojewoda Marian Rembowski polecił staroście konińskiemu „urządzić prowizoryczny most szerokości połowy istniejącego ze starego materjału, który ocalał” a na czas naprawy uruchomić na Warcie płatny prom (il. 1). Prace budowlane rozpoczęto w październiku tego samego roku. Ponieważ trzy czwarte uniesionego przez wodę drewna udało się odzyskać, zakup budulca nie był aż tak kosztowny. Dostarczył go Aron Ryczke, właściciel tartaku parowego przy stacji kolejowej (dzisiaj w tym miejscu znajduje się pawilon dawnych Domów Towarowych „Centrum” i inne budynki postawionego w 1974 roku centrum handlowo-usługowego).

Prace trwały kilka miesięcy, przerywane najróżniejszymi perturbacjami, do których należał na przykład brak transportu. W listopadzie 1924 roku dwukrotnie nie stawiła się bowiem do pracy część mieszkańców gmin Piotrkowice i Sławoszewek, którzy swoimi furmankami mieli dostarczyć na plac budowy drewno z nadleśnictwa Lubstów. Z kolei w grudniu policja zlikwidowała posterunek na moście, którego zadaniem było pilnowanie budulca przed rozkradzeniem, tłumacząc, że „nie ma dostatecznej ilości funkcjonariuszów”.

Wióry na sprzedaż

Kiedy most odzyskał wreszcie dawną sprawność, okazało się, że po jego odbudowie pozostały 42 metry sześcienne wiórów i odpadków z drewna. Nie sposób spekulować, co stałoby się z tym materiałem dzisiaj, bo mostów z drewna już się nie buduje, ale ówczesne służby drogowe po prostu go sprzedały. Odbyła się licytacja, w której wzięło udział dziewiętnaście osób (w tym brat mojego pradziadka Ignacy Olejnik z Kurowa), a ostatecznie ośmiu panów owe wióry i odpadki z drewna nabyło (il. 2). Budżet ministerstwa robót publicznych odzyskał w ten sposób 139 zł i 50 gr, a złożyli się na tę sumę w głównej mierze trzej panowie: Antoni Brawata, który dokonał zakupu za 36 zł, Stanisław Brawata (26 zł) i Henryk Szymczak (20 zł).

Jezdnia się zagięła

Jednak najdonioślejszym rezultatem groźnej powodzi sprzed 96 lat, który oglądamy do dzisiaj, jest nowy most na zalewie Warty, noszący obecnie imię Józefa Piłsudskiego (fot. 3-7), bo to ona spowodowała po pewnym czasie podjęcie decyzji o jego budowie. Wprawdzie – jak napisał reporter Głosu Konińskiego – „most Czarkowski został ocalony dzięki energicznej pracy służby drogowej, która, nie zwracając uwagi na niebezpieczeństwo zagrażające życiu, rozsadzała zator, spiętrzony do wysokości jezdni mostu na odległość 50 metrów od tegoż”, ale nie obyło się bez poważnych uszkodzeń jego konstrukcji: „Na moście Czarkowskim woda wymyła 8 pali, które uniosła z sobą, wskutek czego jezdnia jedną połową na długości 15 m zagięła się.

strona 1 z 3
strona 1/3
Decyzję o budowie w Koninie żelaznego mostu podjęto po powodzi
Decyzję o budowie w Koninie żelaznego mostu podjęto po powodzi
Decyzję o budowie w Koninie żelaznego mostu podjęto po powodzi
Decyzję o budowie w Koninie żelaznego mostu podjęto po powodzi
1595854259-zed1sl-powodz3-6.jpg
1595854259-orrq_6-powodz3-8.jpg
1595854259-jsaouv-powodz3-9.jpg
1595854259-vpre53-powodz3-7.jpg
1595854259-7u_bys-powodz3-10.jpg
1595854260-qq4fvk-powodz3-12.jpg
1595854260-aulcle-powodz3-11.jpg
1595854260-a90g5v-powodz3-13.jpg
1595854260-lus38r-powodz3-14.jpg
1595854261-5ysmvv-powodz3-15.jpg
1595854344-9g3rxb-powodz3-5.jpg
Czytaj więcej na temat:Konińskie Wspomnienia, powódź 1924 r.
Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole