WYSZUKIWARKA
zamknij
ZALOGUJ SIĘ
zamknij
zaloguj się przez facebook-a
facebook
wyszukiwarka

Nowy projekt dworca skromny i tańszy. Miasto czeka na ruch PKP

Dodano: 5.08.2020 12:35
Źródło: LM.pl

Prostszy, mniejszy i tańszy - tak wygląda nowy projekt dworca kolejowego, który otrzymały władze miasta. Teraz ruch należy do PKP, ale publiczna spółka wciąż zwleka z rozpoczęciem inwestycji.

W ostatnich tygodniach Urząd Miasta w Koninie otrzymał projekt dworca kolejowego, który mają wspólnie wybudować PKP oraz spółka Dekada. To już druga wersja inwestycji, która miała zacząć się jeszcze w 2018 roku.

Więcej miejsc parkingowych, mniejsza powierzchnia handlowa

Nowa koncepcja wprowadza kilka istotnych zmian. Przede wszystkim zmniejszyć ma się powierzchnia handlowa - cały budynek ma być bowiem węższy. Więcej będzie natomiast miejsc parkingowych, zamiast wcześniejszych 154 będzie 227. Wrócił bowiem pomysł parkingu na dachu budynku, który pierwotnie był uwzględniony, ale w pierwszym projekcie złożonym w mieście się nie pojawił. Wizualnie zmieni się również elewacja, będzie prostsza od wcześniejszej.

Dużą zmianą jest przeniesienie hali dla pasażerów. Wcześniej miała być ona połączona bezpośrednio z wyjściem na perony. Według aktualnego projektu koncepcja będzie bardziej przypominać to, jak dworzec wygląda obecnie - czyli z peronów, tunelem, pasażerowie będą wychodzić na zewnątrz, a następnie oddzielnym wejściem wchodzić do hali dworcowej. - Jest to zmiana na gorsze, sygnalizowaliśmy to - ocenia zastępca prezydenta Konina Paweł Adamów.

Jak tłumaczy zastępca kierownika Wydziału Urbanistyki i Architektury Mariusz Kaczmarczyk, miasto nie ma zbyt wielu narzędzi by wpływać na projekt dworca. - Nie możemy ingerować w kształt tego projektu. Jeżeli spełnia wszystkie wymagania przepisów prawa - pozwolenia na budowę, prawo ochrony środowiska to my nie mamy możliwości odmowy wydania zatwierdzenia projektu. 

Dlatego 14 lipca miasto projekt zaakceptowało.

Tańszy projekt prostszy w realizacji?

Zmiany w projekcie podyktowane są względami ekonomicznymi. Jeszcze w czerwcu, w programie ,,Nasze Sprawy" tłumaczył to Aleksander Walczak, prezes Dekady. Wtedy spółka czekała na zatwierdzenie nowego projektu przez PKP. - Pod koniec 2018 roku nastąpił duży wzrost kosztów budowlanych. W związku z tym nasza inwestycja została zatrzymana. Jesteśmy partnerem PKP, a procedura, która wtedy zaczęła się w Polskich Kolejach związana z zatwierdzeniem nowego budżetu, trwa do dzisiaj. Został poprawiony projekt, zoptymalizowany, blisko rok czekamy na ostateczną decyzję.

O ile nowy projekt został już zaakceptowany zarówno przez PKP, jak i miasto, publiczna spółka wciąż ociąga się z kolejnym krokiem. PKP ze spółką Dekada powołały nową spółkę, XCity Investment, przeznaczoną do realizacji projektów komercyjnych, w tym budowy dworca i centrum handlowego w Koninie. PKP powinny wnieść do tej spółki aportem budynek obecnego dworca. Do dziś tego nie zrobiły.

Jeszcze w czerwcu wydawało się to tylko kwestią czasu, sprawa podniesiona została bowiem na zarządzie PKP. - Zarząd PKP deklarował, że w przeciągu miesiąca, dwóch aport zostanie wniesiony i że na pewno w tym roku inwestycja ruszy. Do tej pory ta kwestia nie została sfinalizowana, mamy już sierpień - mówi Paweł Adamów. - Brak wniesienia aportu do spółki powoduje, że pomimo tego, że inwestycja jest przygotowana pod względem prawnym, to nie może ruszyć. 

Początek inwestycji dopiero w przyszłym roku?

Za rozpoczęciem inwestycji cały czas lobbują władze miasta, ale również konińscy parlamentarzyści z różnych opcji politycznych. - To ciągle nie daje żadnego skutku - ocenia Paweł Adamów. - Wydaje się, że na dzisiaj miasto Konin jest jedyną stroną, która wykazuje jakąkolwiek aktywność. Natomiast główny inwestor, mimo że jest spółką publiczną, a nie prywatną, zachowuje się w sposób nieodpowiedzialny. Jest to porażka i wstyd PKP. 

Za ruchem PKP czeka również spółka Dekada, współinwestor. - Mam duże wątpliwości, czy inwestycja ma w ogóle szanse ruszyć w tym roku. W moim przekonaniu początek inwestycji ruszy w przyszłym roku - mówi Paweł Adamów. Budowa dworca i centrum handlowego może potrwać nawet osiemnaście miesięcy.

slajd 1 z 3
NASTĘPNY SLAJD

 autor: Bartosz Skonieczny

 e-mail: bs@firma.lm.pl

 

*** *** ***

Koronawirus w Polsce stał się faktem. Bądź na bieżąco! Nie panikujemy, rzetelnie informujemy. Każdą informację weryfikujemy u źródła, nie publikujemy plotek ani informacji niesprawdzonych. Nie ścigamy się.

 

Regionalne informacje dot. koronawirusa znajdziecie pod adresem https://www.lm.pl/tagi/koronawirus

*** *** ***

Chcesz nas zainteresować tematem? Czekamy na sygnały/materiały. Piszcie na alert@lm.pl.

Czytaj więcej na temat:dworzec PKP,   PKP,   dworzec kolejowy,   Dekada,   Paweł Adamów,   XCity Investment,   budowa dworca

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

KOMENTOWAĆ MOGĄ TYLKO OSOBY ZALOGOWANE

max 1000 znaków (0)
max 28 znaków (0)

Twój komentarz może zostać przeczytany przez tysiące osób. Wydawca portalu LM.pl spółka LM LOKALNE MEDIA Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za jego treść. Komentarze zniesławiające lub mogące naruszać dobra osobiste osób trzecich grożą odpowiedzialnością karną i cywilną. Osoby pokrzywdzone mogą skutecznie dochodzić swoich praw w organach ścigania i w sądach. Zgodnie z ust. 16 Regulaminu Twój komentarz może zostać opublikowany nie tylko na tej stronie, ale również w innych mediach.
Komentarze nie na temat są usuwane.

POPULARNE KOMENTARZE

Jak nie wiadomo o co chodzi - i nie chodzi o pieniądze - to z pewnością chodzi o politykę. Zresztą widać to już było po podejściu PKP do przejść i przejazdów kolejowych w czasie obecnych remontów - i w jakiej części ciała mają mieszkańców oraz władze Konina.Jeśli chodzi o brak połączenia hali dla pasażerów z wyjściem na perony to czysta złośliwość inwestora. Teraz nie będzie dworca, tylko przystanek kolejowy i budynek kas pomiędzy sklepami.Z drugiej strony jak ten dworzec ma wyglądać pod względem jakości tak jak te dwa tunele, to może lepiej niech nie robią nic. Moja babcia by już lepiej położyła te płyty na ścianie. To skandal, żeby za publiczne pieniądze (PKP to też publiczne pieniądze jednak) dopuszczać do takiej fuszery. A to stylowe koryto elektryczne przez cały tunel (ten przy dworcu) to po prostu "poezja architektury"
Dodano: 5.08.2020 13:05    Przez: Arkadiusz
Trzecia wersja będzie jeszcze skromniejsza,ale za to jeszcze tańsza.
Dodano: 5.08.2020 12:57    Przez: Grzech Walerian
Przystanku kolejowego Konin Zachód nieudaczniki nie mogą od dwóch lat ukończyć a dworzec? O czym tu marzyć?
Dodano: 5.08.2020 14:07    Przez: ~Tk
Haha, to już jest kpina i zanosi się na to, że to jeszcze nie koniec. Niedługo po zamknięciu linii kolejowej na czas jej remontu było wiadomo, że nie wyrobią się z czasem i dworzec powstanie dopiero po remoncie, potem przesuwano z kilka razy terminy rozpoczęcia budowy mamiąc wszystkich, że lada chwila prace się rozpoczną. No teraz okazuje się, że coś ostro nie gra od samego początku. Mniejsza galeria handlowa to żaden problem, bo ludzi chcą dworca, nie kolejnej galerii, wystarczy kilka sklepików. Przede wszystkim potrzeba funkcjonalnego dworca - z zadaszonymi przejściami na perony i pojemnego parkingu, na plus byłoby przywrócenie pomysłu z parkingiem na dachu. Niestety coś mi mówi, że to i tak nie jest ostateczna wersja, bo na sam koniec postawią tylko jakiś dziadowski barak, wcale nie lepszy od obecnego...
Dodano: 5.08.2020 15:38    Przez: R
Żenada w 2030 będą gadać że za pół roku ruszy .Mam pytanie czy przystanki oraz cała przestrzeń wokół wierzy ciśnień będzie remontowana?
Dodano: 5.08.2020 14:28    Przez: Gregor

KOMENTARZE

Trzecia wersja będzie jeszcze skromniejsza,ale za to jeszcze tańsza.
Dodano: 05.08.2020 12:57    Przez: Grzech Walerian
Jak nie wiadomo o co chodzi - i nie chodzi o pieniądze - to z pewnością chodzi o politykę. Zresztą widać to już było po podejściu PKP do przejść i przejazdów kolejowych w czasie obecnych remontów - i w jakiej części ciała mają mieszkańców oraz władze Konina.Jeśli chodzi o brak połączenia hali dla pasażerów z wyjściem na perony to czysta złośliwość inwestora. Teraz nie będzie dworca, tylko przystanek kolejowy i budynek kas pomiędzy sklepami.Z drugiej strony jak ten dworzec ma wyglądać pod względem jakości tak jak te dwa tunele, to może lepiej niech nie robią nic. Moja babcia by już lepiej położyła te płyty na ścianie. To skandal, żeby za publiczne pieniądze (PKP to też publiczne pieniądze jednak) dopuszczać do takiej fuszery. A to stylowe koryto elektryczne przez cały tunel (ten przy dworcu) to po prostu "poezja architektury"
Dodano: 05.08.2020 13:05    Przez: Arkadiusz
Obecnie trwa budowa tunelu i po stronie Zatorza małej architektury ...drógi dojazdowej do servisu PKP w ten sposób ,że pawilony habdlowo usługowe przy targowisku przy tunelu zostały odciete od świata ...ani klienci nie dojadą a własciciele bedą zmuszeni wnosic towar od Chopina na plecach ..ot projektanci z bozej łaski...
Dodano: 05.08.2020 13:26    Przez: janegab
Przystanku kolejowego Konin Zachód nieudaczniki nie mogą od dwóch lat ukończyć a dworzec? O czym tu marzyć?
Dodano: 05.08.2020 14:07    Przez: ~Tk
Żenada w 2030 będą gadać że za pół roku ruszy .Mam pytanie czy przystanki oraz cała przestrzeń wokół wierzy ciśnień będzie remontowana?
Dodano: 05.08.2020 14:28    Przez: Gregor
Haha, to już jest kpina i zanosi się na to, że to jeszcze nie koniec. Niedługo po zamknięciu linii kolejowej na czas jej remontu było wiadomo, że nie wyrobią się z czasem i dworzec powstanie dopiero po remoncie, potem przesuwano z kilka razy terminy rozpoczęcia budowy mamiąc wszystkich, że lada chwila prace się rozpoczną. No teraz okazuje się, że coś ostro nie gra od samego początku. Mniejsza galeria handlowa to żaden problem, bo ludzi chcą dworca, nie kolejnej galerii, wystarczy kilka sklepików. Przede wszystkim potrzeba funkcjonalnego dworca - z zadaszonymi przejściami na perony i pojemnego parkingu, na plus byłoby przywrócenie pomysłu z parkingiem na dachu. Niestety coś mi mówi, że to i tak nie jest ostateczna wersja, bo na sam koniec postawią tylko jakiś dziadowski barak, wcale nie lepszy od obecnego...
Dodano: 05.08.2020 15:38    Przez: R
Chciałbym zobaczyć projekt dworca widziany oczami mieszkańca ZATORZA lub chociaż z peronów. Boję się, czy będzie to widok trochę ''z tyłu sklepu''
Dodano: 05.08.2020 16:06    Przez: Alfred Michalczyk
Gigantomania budowy wiaduktu jak na autostradzie a dworzec jak barak.
Dodano: 05.08.2020 17:21    Przez: ~mieszkaniec pod wiaduktem
avatar Do projektu do projektu, a kasa sama za nic leci. Ciekawe ile kosztuje nas mieszkańców, ta zabawa projektami? Byle nie skończyło się jak z termami, gdzie nic nie zrobiono, a co niektórzy za to całkiem niezłe pieniądze pobierali.
Dodano: 05.08.2020 17:22    Przez: Pulsar71
Jak stodoła na wsi. Projekt żenujący. Tylu jest architektów , by coś sensownego stworzyć.
Dodano: 05.08.2020 19:00    Przez: Arek
1 z 2
12>>
Copyright © 1999 - 2020 LM LOKALNE MEDIA Sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.
programowanie: PERSABIO