Skocz do zawartości

Prześlij nam swoje filmy, zdjęcia czy tekst. Bądź częścią naszego zespołu. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościZmiany w przepisach ruchu drogowego. Hulajnogi pod nadzorem

Zmiany w przepisach ruchu drogowego. Hulajnogi pod nadzorem

Dodano: , Żródło: LM.pl
Zmiany w przepisach ruchu drogowego. Hulajnogi pod nadzorem

W maju i w czerwcu wchodzą w życie spore zmiany w przepisach ruchu drogowego. Dotyczą one hulajnóg elektrycznych oraz pierwszeństwa pieszych na przejściach.

20 maja i 1 czerwca wchodzą w życie różne zmiany w przepisach ruchu drogowego. O tym, czego dotyczą i z czym się wiążą mówili w czwartek na specjalnej konferencji prasowej Piotr Florek, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Koninie, egzaminatorzy WORD oraz Michał Gniewek, zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Koninie.

Hulajnogi pod nadzorem

Pierwszy pakiet zmian wchodzi w życie z dniem 20 maja i dotyczy m.in. hulajnóg elektrycznych. Od teraz używanie tego typu urządzeń zostało uregulowane. Podzielono je na trzy typy: hulajnogi elektryczne, urządzenia transportu osobistego (inne poza hulajnogami urządzenia napędzane elektrycznie, np. segway'e) oraz urządzenia wspomagające ruch (np. klasyczne hulajnogi, czy deskorolki).

Korzystający z hulajnóg elektrycznych są od teraz zobowiązani korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jezdni (jeżeli dopuszczalna prędkość na niej nie przekracza 30 km/godz.), ewentualnie chodnika, jeżeli brakować będzie powyższych możliwości. Podobnie przepisy regulują ruch uto (wykluczona jest jednak jazda po jezdni). Maksymalna prędkość hulajnóg i uto to 20 km/godz., a jadąc po chodnikach ich kierujący będą musieli ustępować pierwszeństwa pieszym.

Oba typy urządzeń będą od tej pory uważane za pojazdy, kierującym będą więc grozić mandaty (np. za jazdę po pijanemu). Minimalny wiek uprawniający do korzystania z nich wynosi dziesięć lat, ale niepełnoletni będą musieli posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kat. AM, A1, B1 lub T.

Pieszy ma pierwszeństwo wcześniej

Druga zmiana wejdzie w życie od 1 czerwca i dotyczy pieszych. Już wchodząc na przejście dla pieszych taka osoba będzie miała pierwszeństwo przez pojazdem. Jednocześnie jednak wprowadzone zostaną kary za korzystanie z telefonu lub innych urządzeń elektrycznych podczas korzystania z przejścia dla pieszych. Kierujący natomiast będą musieli zachować szczególną ostrożność i zmniejszyć prędkość przed przejściem.

Policja apeluje jednak do pieszych, by mimo zmian w przepisach cały czas bardzo uważali podczas przechodzenia przez jezdnię. - Cóż z tego, że pieszy ma pierwszeństwo - jeżeli ulegnie wypadkowi to zostanie mu tylko w świadomości, że miał pierwszeństwo, a niestety w konfrontacji z pojazdem pieszy nie ma najmniejszych szans - mówił Michał Gniewek, zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Koninie.

Ponadto przepisy wprowadzą minimalny odstęp pomiędzy poruszającymi się pojazdami po autostradzie lub drodze ekspresowej (nie mniejszy, niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, np. jadąc 100 km/godz. odstęp powienien wynosić 50 m). W porze nocnej zmniejszona zostanie dopuszczalna prędkość w rejonie zabudowanym do 50 km/godz., czyli tak, jak podczas dnia.

Ponad 50 wypadków z pieszymi i rowerzystami.

Zmiany w przepisach oznaczają również zmiany podczas egzaminów na prawo jazdy. Zdający muszą być gotowi na to, że nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu będzie skutkować przerwaniem egzaminu. - Do tej pory kandydaci na kierowców już na wyrost interpretowali ten przepis, bo gdy osoba wchodziła na przejście to oni zatrzymywali swój pojazd - ocenia Paweł Durkiewicz, egzaminator WORD.

W zeszłym roku w Koninie i powiecie konińskim doszło do 54 wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów (w tej statystyce ujęte są jedynie zdarzenia, w których poszkodowany poniósł śmierć lub trafił do szpitala). 34 wypadki dotyczyły pieszych, 20 rowerzystów. 35 miało miejsce w Koninie, a 19 w powiecie konińskim. Zmarło pięć osób. Ponadto policja odnotowała 127 wykroczeń popełnionych przez kierowców w pobliżu przejść dla pieszych. - Jest to dosyć poważny problem - ocenia Michał Gniewek.

Zmiany w przepisach ruchu drogowego. Hulajnogi pod nadzorem
Zmiany w przepisach ruchu drogowego. Hulajnogi pod nadzorem
Zmiany w przepisach ruchu drogowego. Hulajnogi pod nadzorem
Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole