Skocz do zawartości
Polska

Wybory 2024: Popkowski, a następnie Korytkowski. Kandydaci odpowiedzą na wasze pytania

Prześlij nam swoje filmy, zdjęcia czy tekst. Bądź częścią naszego zespołu. Kliknij tutaj!

LM.plSportKultura pracy w różnych krajach europejskich

Kultura pracy w różnych krajach europejskich

Materiał promocyjny

Dodano:
Kultura pracy w różnych krajach europejskich

Podejmowanie pracy w krajach europejskich wymusza od nas zapoznanie się z daną kulturą oraz obyczajami. Świadomość poszczególnych różnic pomaga nam lepiej odnaleźć się w sytuacjach biznesowych. Jeśli planujesz wyjazd do danego kraju zachęcamy Cię do lepszego zgłębienia tematu. Warto jednak pamiętać, że niezależnie od tego gdzie podejmiemy pracę, spotkamy się z różnymi charakterami i osobowościami. Dlatego nigdy nie powinniśmy myśleć stereotypowo.

Jak wygląda kultura pracy w poszczególnych krajach Europy?

Francja

Wiele osób pracujących z Francuzami zwraca uwagę na ich powściągliwość oraz dystans w kontaktach. We Francji kontakty biznesowe odbywają się przede wszystkim w rodzimym języku. Mimo, że większość osób na wysokich stanowiskach zna angielski, to wyższość języka francuskiego nad innymi to powszechne przekonanie. Możemy być pewni, że nawet niedoskonałe próby rozmów w tym języku zostaną docenione.

W biurze zazwyczaj spotkamy się z dość oficjalnym podejściem. Francuzi są elokwentni i cenią inteligencję oraz doświadczenie swoich partnerów biznesowych. Szefowie z reguły kierują zespołem autorytarnie, ściśle zachowując zasady hierarchii. Od podwładnych oczekują profesjonalnego podejścia do wykonywanych zadań.

Jeśli chodzi o punktualność nie ma tutaj tak regorystycznego podejścia jak w Niemczech. Pracownicy często modyfikują agendy spotkań na bieżąco. Jeśli chodzi o dress code, to króluje prostota i elegancja. Podczas powitania, podobnie jak u nas praktykuje się stanowczy, a zarazem delikatny uścisk dłoni.

Niemcy

Niemcy są znani z zamiłowania do porządku w każdej dziedzinie życia. Kontakty zawodowe są zazwyczaj bardzo formalne. Od pracowników oczekuje się zorganizowania, uczciwości, profesjonalizmu i punktualności. W praktyce wielu obcokrajowców uznaje Niemców za osoby poważne, nie posiadające luzu. Nie jest to powszechna reguła, ale na pewno jest w tym część prawdy.

Za najgorsze wady pracownika uznaje się spóźnialstwo, nie wywiązywanie się z terminów oraz brak przygotowania do spotkań. Każdy projekt powinien zostać szczegółowo zaplanowany i wykonany na czas. Podczas spotkań Niemcy przestrzegają agendy, cenią rzeczowe podejście i opieranie się na sprawdzonych statystykach i analizach. Tutaj również duże znaczenie ma hierarchia oraz posłuszeństwo podwładnych. W kontaktach biznesowych preferowany jest stanowczy, dość mocny uścisk dłoni.

Wielka Brytania

Praca w Londynie uczy dość restrykcyjnego podejścia do obowiązujących przepisów oraz procedur. Ten naród szczególnie ceni zasady fair play, tradycję oraz uczciwość. Ocena rzeczywistych emocji może być dla nas trudna, ponieważ Brytyjczycy są nauczeni uprzejmości oraz przyjacielskiego podejścia niezależnie od tego, co myślą.

Podejmując pracę w Wielkiej Brytanii przygotuj się na oszczędność w gestach i emocjach. Oficjalne spotkania zawsze przebiegają zgodnie z agendą. Liczą się konkretne informacje oraz wyznaczanie celów. Zebrania są uznawane za ważny element codziennej pracy. Poświęca się im wiele czasu i uwagi.

Włochy

Włosi wyróżniają się na tle innych krajów europejskich przez swoją wylewność, otwartość i spontaniczność. Jeśli chcemy zbudować dobre stosunki biznesowe z Włochami, powinniśmy skupić się na relacjach. Wspólne posiłki oraz wchodzenie na stopę prywatną w czasie rozmów nie są niczym niestosownym. Wręcz przeciwnie - w ten sposób Włosi lepiej się poznają, co przekłada się na korzystniejsze stosunki biznesowe.

Hierarchia ma we Włoszech również duże znaczenie. Szczególny szacunek okazuje się osobom starszym, posiadającym wieloletnie doświadczenie. Spotkania biznesowe znacznie różnią się od zebrań organizowanych przez Niemców. Panuje duża swoboda, rozmowy są ożywione oraz ekspresyjne. Włosi nie lubią planowania ani ścisłego przestrzegania grafiku. Zanim padną ważne decyzje wymagany jest czas, a dużym nietaktem jest naciskanie na osobę decyzyjną.

Włosi przywiązują dużą uwagę do ubioru biznesowego. Liczy się odpowiedni gatunek i jakość materiałów. Wbrew pozorom wizerunek może mieć duży wpływ na przebieg rozmów i negocjacji.

Szwecja

W Szwecji może zaskoczyć nas nieformalny ton rozmowy pomiędzy pracownikami. Wszyscy są ze sobą po imieniu, a tytułowanie się "Pan/Pani" jest bardzo rzadkie. W Szwecji obowiązuje również swobodniejszy dress code. Nikogo nie dziwią tenisówki, czy sandały w biurze.

W niemal każdej sferze życia obowiązuje zasada "lagom". Ta idea oznacza skupianie się wyłącznie na najpotrzebniejszej rzeczy w danej chwili. Rozpraszanie się wieloma innymi sprawami w jednym momencie przynosi więcej szkody niż pożytku. Szwedzi są otwarci na kompromisy i porozumienia, dzięki czemu decyzje zapadają łatwiej i szybciej.

W Szwecji przestrzeganie hierarchii nie jest aż tak surowo przestrzegane jak w innych krajach. Pracownicy mogą czuć się swobodniej, zadawać pytania oraz dzielić się wątpliwościami bezpośrednio z szefem. Jeśli chodzi o warunki pracy, Szwecja z reguły przewyższa standardem inne kraje. Bardzo dużą wagę przywiązuje się równouprawnieniu, bezpieczeństwu i komforcie w miejscu pracy.

Czytaj więcej na temat:praca, Europa
Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole