WYSZUKIWARKA
zamknij
ZALOGUJ SIĘ
zamknij
zaloguj się przez facebook-a
facebook
wyszukiwarka

Dlaczego warto stosować BCAA?

Materiał promocyjny

Dodano: 12.07.2019 11:26

BCAA to aminokwasy (zawierające trzy substancje aktywne, takie jak: leucyna, izoleucyna i walina), które posiadają łańcuchy rozgałęzione -metabolizujące się bezpośrednio w mięśniach. Mocno wspierają one więc działanie tych ostatnich, dlatego też warto je stosować w czasie wykonywania intensywnych ćwiczeń na siłowni. Dlaczego? O tym dokładniej poniżej.

Działanie BCAA

BCAA jest substancją mającą silne działanie antykataboliczne. Jest więc idealna w tych sytuacjach, kiedy chce się zrzucić nadmiar tkanki tłuszczowej, nie tracąc jednocześnie masy mięśniowej. Stosowane aminokwasy sprawią bowiem, że nie będzie zbyt łatwo dochodziło do rozpadu mięśni. Jest to sposób skuteczny, który daje też zauważalną poprawę w jakości treningów. Warto wiedzieć, że aminokwasy BCAA są egzogenne, co oznacza, że organizm człowieka nie jest w stanie ich samodzielnie wyprodukować. Są one jednak niezbędne w prawidłowej diecie każdego sportowca - dlatego należy je uzupełniać. Trzy substancje aktywne, tj.: leucyna, izoleucyna i walina, wpływają bardzo skutecznie na hamowanie procesów katabolicznych. Ich główny celem jest zaś zapobieganie zużywaniu białka jako źródła energii przy intensywnym wysiłku fizycznym. W preparatach z

BCAA bardzo często można znaleźć też:

  • lewoskrętną glutaminę: to znaczy substancję, która również poprawia bilans azotowy organizmu,
  • jabłczan cytruliny: który wpływaj na zwiększenie wydzielania tlenku azotu (a więc poprawia pompę mięśniową),
  • inne aminokwasy: glicynę i alaninę,
  • dodatki smakowe (sportowcom, którym zależy na czystym białku powinni wybrać produkty, w których takich dodatków jest jak najmniej).

Trzeba też zaznaczyć, że ważny jest stosunek aminokwasów w BCAA. Zazwyczaj jest to 2:1:1 (leucyna: izoleucyna: walina). Na rynku można tez jednak znaleźć preparaty z BCAA, które zawierają dwa razy więcej leucyny.

Przyjmowanie BCAA - dawkowanie oraz forma

Ze względu na to, że jest to preparat który szybko się wchłania, BCAA przyjmowane jest w dawce 1-1,5 grama na 10 kilogramów wagi. Szybka wchłanialność sprawia też, że najlepiej jest stosować go zarówno przed treningiem, jak i zaraz po jego zakończeniu. Sportowcy bardzo rozwinięci, przede wszystkim kulturyści, przyjmują BCAA także w czasie samego treningu (dodając wtedy do roztworu z proszku więcej wody). Są to jednak sytuacje wyjątkowe. Tak naprawdę nie ma też jednej, poprawnej reguły przyjmowania BCAA, ponieważ każdy człowiek uprawiający regularnie sport ma nieco inne zapotrzebowanie na substancje odżywcze.

Trzeba tutaj zaznaczyć, że BCAA nie powinno się traktować jako jedynego sposobu na szybkie zwiększenie masy mięśniowej. Jego stosowanie przyniesie bowiem pozytywne rezultaty jedynie w połączeniu z aktywnością fizyczną i prawidłową dietą. Jeśli zaś chodzi o to, jaka forma aminokwasów

BCAA będzie najwygodniejsza do suplementowania, to są tutaj dwie opcje:

  • Proszek do rozmieszania z wodą, który doskonale uzupełnia zapotrzebowanie na białko. To opcja wygodna do wypicia przed i po ćwiczeniach na siłowni.
  • Kapsułki. Dostarczają one organizmowi dokładnie odmierzoną dawkę substancji aktywnych. Ich zaletą jest to, że nie zawierają dodatków smakowych (jak produkty w proszku). Kapsułki są wygodne, ponieważ można przyjmować je kiedy się chce - zabierając je ze sobą w każde miejsce.

Niezależnie jednak od formy, BCAA zawsze jest bardzo wartościowym suplementem, przynoszącym organizmowi wiele korzyści. Dlatego warto, by sportowcy włączali go do swojej diety każdego dnia.

Czemu warto się zdecydować na stosowanie BCAA?

Warto wiedzieć, że stosowanie BCAA da dużo więcej niż zwiększenie obwodów swoich bicepsów. Wpływa ono pozytywnie na wiele funkcji całego organizmu, przede wszystkim na:

1) Sprawność mięśni. Przeprowadzane badania udowodniły, że ok. 6 gramów BCAA (przyjętych od razu po treningu) może zwiększyć endogenną produkcję protein nawet o 22%. Co więcej, aminokwasy wspierają procesy syntezy protein (by były one dłuższe i bardziej intensywne). Dzięki temu nawet osoby starsze będą mniej narażone na zaniki mięśniowe (w wyniku których dochodzi najczęściej do upadków i urazów).

2) Lepszą regenerację mięśni. Aminokwasy rozgałęzione sprawiają, że u ćwiczących szybciej znika opóźniona bolesność mięśniowa (tzw. zakwasy). Przyjmowane BCAA przed i w trakcie treningu będzie zmniejszać uszkodzenie włókien mięśniowych i przyspieszy ich odbudowę.

3) Zwiększenie poziomu insuliny. BCAA (a dokładniej leucyna) w osoczu poziom glukozy i zwiększa wydzielanie insuliny. Jest to korzystne dla osób z insulinoopornością, ponieważ aminokwasy będą pomocne w zwiększaniu wydzielania leptyny - hormonu, który jest odpowiedzialny za uczucie sytości.

4) Przyspieszanie rekonwalescencji. BCAA - https://activus-sport.pl/pl/c/BCAA/84 sprzyja syntezie białek, dlatego sprawdza się doskonale po zaznaniu różnego rodzaju urazów. Co więcej, proteiny (oprócz tworzenia mięśni) odpowiadają także za: pełnienie funkcji transporterów, pełnienie funkcji substancji sygnałowych, zapewnienie ścisłego przylegania komórek nabłonka.

5) Redukcję otyłości. Zwiększone dawki leucyny mogą pomóc w redukcji tkanki tłuszczowej. Obniżają także LDL (lipoproteiny o niskiej gęstości), których nazbyt wysokie stężenie może mieć działanie miażdżycorodne.

6) Łagodzenie uszkodzeń serca. Aminokwasy egzogenne mogą łagodzić - wywołane cukrzycą - objawy uszkodzenia mięśnia sercowego. Wpływają one również pozytywnie na pracę nerek.

7) Poprawę funkcji poznawczych. Aminokwasy rozgałęzione są substratem dla syntezy kwasu glutaminowego, to znaczy jednej z najważniejszych substancji przekaźnikowych w ośrodkowym układzie nerwowym.

Podsumowując, BCAA (z angielskiego: branched-chain amino acid) powinno stać się jednym z najważniejszych suplementów dla osób aktywnych fizycznie i świadomych swojego zdrowia. Co ważne, suplementacja BCAA jest produkowana z użyciem surowców naturalnego pochodzenia, dlatego może być stosowane przy niemal każdym rodzaju aktywności fizycznej. Aminokwasy rozgałęzione będą zawsze skutecznie wspierać działania mięśni i tkanki łącznej: zarówno w czasie wysiłku, jak i regeneracji.

  • Dlaczego warto stosować BCAA?

Chcesz nas zainteresować tematem? Czekamy na sygnały/materiały. Piszcie na alert@lm.pl.

Czytaj więcej na temat:sport,   trening,   dieta,   bcaa,   suplementy

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

KOMENTOWAĆ MOGĄ TYLKO OSOBY ZALOGOWANE

max 1000 znaków (0)
max 28 znaków (0)

Twój komentarz może zostać przeczytany przez tysiące osób. Wydawca portalu LM.pl spółka LM LOKALNE MEDIA Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za jego treść. Komentarze zniesławiające lub mogące naruszać dobra osobiste osób trzecich grożą odpowiedzialnością karną i cywilną. Osoby pokrzywdzone mogą skutecznie dochodzić swoich praw w organach ścigania i w sądach. Zgodnie z ust. 16 Regulaminu Twój komentarz może zostać opublikowany nie tylko na tej stronie, ale również w innych mediach.
Komentarze nie na temat są usuwane.

Copyright © 1999 - 2019 LM LOKALNE MEDIA Sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.
programowanie: PERSABIO