Kolej z Konina nie do Turku, a do Łodzi? Marszałek o inwestycji
Należałoby wrócić do koncepcji połączenia Konina z Łodzią – stwierdził podczas poniedziałkowej sesji Sejmiku Województwa Wielkopolskiego marszałek Marek Woźniak. Pytany był przez radnych o kolej Konin – Turek.
Sejmik Województwa Wielkopolskiego w poniedziałek wybiera nowego marszałka województwa. Jedynym kandydatem jest dotychczasowy marszałek – Marek Woźniak. W ramach procedury radni mają możliwość zadawać mu pytania. Wśród poruszanych tematów pojawiła się linia kolejowa Konin – Turek.
Marszałek Marek Woźniak poinformował, że wciąż trwają prace projektowe nad tą inwestycją. Przeprowadzone zostały konsultacje społeczne, ale ich wyników jeszcze nie ma. – Napięcie jest bardzo duże jeśli chodzi o przebieg tej projektowanej linii – stwierdził Marek Woźniak.
Jak dodał, zamierza wrócić do rozmów z PKP PLK na temat tej inwestycji. – Moim zdaniem ten przebieg jest przykładem wybrania koncepcji tańszej, ale niekoniecznie zadowalającej. Dopóki nie usłyszę twardego nie ze strony ministra infrastruktury należałoby spróbować wrócić do koncepcji połączenia Konina przez Turek z Łodzią, czy do Poddębic, czy w jakiś inny sposób. Wtedy ten przebieg miałby sens, bo skracałby drogę z Poznania do Łodzi, łączył Turek w ramach sieci ogólnopolskich. Byłoby to zdecydowanie lepiej przyjęte przez społeczność tych powiatów, niż ten przebieg, który teraz proponujemy. Ta linia miałaby szansę być linią o wyższych parametrach. Ale to dość śmiała koncepcja i zdecydowanie droższa, niż ta, którą mamy na stole.
Jak wyliczył marszałek, koszt takiej inwestycji można by szacować na poziomie ponad 2,5 mld zł i musiałoby to być już zadanie przede wszystkim dla PKP PLK, a nie samorządów lokalnych. Jednocześnie dodał, że jeżeli nie będzie zainteresowania budowy takiej linii, to władze wojewódzkie czeka decyzja odnośnie finansowania projektu Konin – Turek. – Koszty wzrastają i musimy mieć tego świadomość.
Planowana linia kolejowa ma liczyć ok. 38 km i w obecnie wybranym wariancie W9 będzie wieść przez Brzeźno (gm. Krzymów), Żychlin, Żdżary (gm. Stare Miasto), Kiszewy, Tuliszków, Grzymiszew, Imiełków (gm. Tuliszków), Słodków i Obrzębin (gm. Turek). Wybrany już został wykonawca dokumentacji, a w połowie marca odbyły się konsultacje społeczne w sprawie jej przebiegu. Szacunkowe koszty inwestycji to obecnie ok. 1,2 mld zł.
Dziękujemy za Twoją obecność. Obserwuj nas w Wiadomościach Google, aby być na bieżąco.