Pierwszy polski autobus elektryczny PILEA wyjechał na konińskie ulice
Innowacyjny, kompaktowy, lekki, zwrotny i cichy. Taki jest autobus PILEA, który dzisiaj oficjalnie został przekazany w użytkowanie Miejskiemu Zakładowi Komunikacji w Koninie. Na razie pierwszy polski autobus elektryczny będzie obsługiwał linię nocną „100”.
Na pl. Wolności odbyło się oficjalne przekazanie autobusu wyprodukowanego przez grupę ARP S.A.
- Gratuluję Koninowi zakupu pierwszego polskiego autobusu elektrycznego. Ten autobus już zawsze będzie pierwszy i muszę powiedzieć, że po naszych wizytach w 150 miastach wiele z nich wskazuje na to, że przełom komunikacyjny zaczyna się w Koninie. To pierwsze miasto, które ma zakontraktowany autobus wodorowy i pierwsze miasto, które ma teraz autobus elektryczny. Konin pokazuje, że nie tylko duże miasta wojewódzkie mogą być liderami – mówi Mariusz Wdowczyk -prezes zarządu ARP E-Vehicles Sp. z o.o.
PILEA został zaprojektowany przez polskich konstruktorów z zastosowaniem najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych. Konstrukcja szkieletu pojazdu została wykonana w technologicznych samonośnej z materiałów o podwyższonych parametrach wytrzymałościowych, a użycie elementów poszycia zewnętrznego z aluminium i laminatów poliestrowych pozwoliło uzyskać niską masę pojazdu. Autobus ma 8,60 metra długości, 2,45 metra szerokości i 3,20 metra wysokości. Baterie o mocy 142 kWh zostały umieszczone w podwoziu i mogą wystarczyć do przejechania 150 km.
- Nie znam innego autobusu elektrycznego na świecie, który miałby baterię w podwoziu, a nie na dachu. Dzięki temu ten autobus jest bardzo stabilny i bezpieczny. Jest też kompletnie inny niż pozostałe autobusy elektryczne – mówi Mariusz Wdowczyk.
Autobus może pomieścić 65 pasażerów, a komfort jazdy jest nieporównywalny.
- Jest bardzo cicho. Wrażenia z jazdy są pozytywne. To zwrotny, krótki autobus, którym można się szybko poruszać – podkreśla Karolina Pawlak, kierowczyni konińskiego MZK, która odebrała kluczyli do autobusu PILEA.
Prezydent Piotr Korytkowski przyznaje, że tabor MZK w Koninie będzie sukcesywnie wymieniany.
- Czekaliśmy na taki zwarty, kompaktowy, lekki i ekologiczny autobus. MZK się zmienia, zmienia się nasz tabor i zmienia się Konin. Stawiamy na ekologię i to jest kolejny dowód. Nie kończymy na tym. Będziemy dalej zmieniali tabor, tak aby eliminować silniki spalinowe – mówi Piotr Korytkowski.
Póki co nowy autobus będzie obsługiwał linię nocną. Magdalena Przybyła, prezes MZK w Koninie przyznaje, że możliwości PILEA będą testowane.
- Myślę, że jego gabaryty umożliwią nam zaplanować takie trasy, które do tej pory były komunikacyjnie wykluczone – mówi Magdalena Przybyła.
Innowacyjny autobus PILEA kosztował ponad 1,1 mln zł.