Skocz do zawartości

Prześlij nam swoje filmy, zdjęcia czy tekst. Bądź częścią naszego zespołu. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościSplit payment a płynność finansowa

Split payment a płynność finansowa

Materiał promocyjny

Dodano:
Split payment a płynność finansowa

Od 1 lipca 2018 roku obowiązuje split payment. Mechanizm płatności podzielonej został wprowadzony po to, aby uszczelnić system podatkowy dotyczący podatku VAT. Chociaż dla przedsiębiorców taka metoda ma być całkowicie neutralna, tak naprawdę może w znaczny sposób wpływać na płynność finansową. Sprawdź, dlaczego.

Zdaniem Ministerstwa Finansów, split payment ma być sposobem na ochronę przedsiębiorców przed nieuczciwymi i nierzetelnymi kontrahentami. Ponadto jego celem jest zapobiegnięcie wyłudzeniom podatkowym. 

Jak działa split payment i kogo obowiązuje?

Split payment nie jest żadną nowością. Mechanizm płatności podzielonej obowiązuje w kilku innych krajach, takich jak Czechy, Włochy, Turcja. 

Istotą tej metody jest rozdzielenie płatności na:

  • wartość netto – wpłacaną na rachunek bankowy dostawcy 
  • podatek VAT – wpłacany na specjalny rachunek VAT dostawcy. 

Warto przy tym pamiętać, że tylko od nabywcy zależy, czy zdecyduje się on skorzystać ze split payment. Jeśli zechce rozdzielić płatność, podział należnej kwoty odbędzie się automatycznie przez bank. 

Szczegółowy mechanizm działania split payment obrazuje grafika ze strony Ministerstwa Finansów

źródło: https://www.finanse.mf.gov.pl/pl/pp/mechanizm-podzielonej-platnosci

Mechanizmem płatności podzielonej objęte są wyłącznie transakcje B2B, tj. zawierane między przedsiębiorstwami. Dotyczy to mikroprzedsiębiorstw, małych, średnich i dużych firm. Ze split payment nie mogą więc skorzystać konsumenci, przedsiębiorcy otrzymujący faktury bez kwoty podatku VAT, przedsiębiorcy otrzymujący / wystawiający faktury objęte mechanizmem odwróconego obciążenia VAT. 

Na ten moment korzystanie z mechanizmu płatności podzielonej ma charakter dobrowolny. Docelowo ma być obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców – zgodnie z planami Ministerstwa Finansów do 2019 roku. To jednak wymaga pozwolenia ze strony Komisji Europejskiej. 

Split payment – konsekwencje dla przedsiębiorców

Zdaniem Ministerstwa Finansów, mechanizm płatności podzielonej niesie za sobą wiele korzyści. Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na wdrożenie split payment, mogą liczyć na:

  • zwrot różnicy podatku w przyspieszonym terminie 25 dni
  • brak odpowiedzialności solidarnej za zaległości podatkowe 
  • większe prawdopodobieństwo, że organy podatkowe zaakceptują prawo do obniżenia naliczonego podatku. 

Trzeba jednak mieć świadomość, że mechanizm podzielonej płatności nie pozostaje bez wpływu na płynność finansową. „Zamrożenie” środków na koncie VAT i możliwość ich wykorzystania tylko na cele podatkowe może skutkować zachwianiem równowagi finansowej. Do tej pory przedsiębiorcy mogli swobodnie dysponować pełną kwotą (wartością netto i wartością podatku VAT), a następnie – gdy zbliżał się termin zapłaty podatku VAT czy zaliczki na podatek dochodowy, regulować swoje zobowiązania podatkowe bez utraty płynności finansowej. 

Czy można zagwarantować płatność bez split payment?

Dopóki mechanizm płatności podzielonej jest dobrowolny, tylko od przedsiębiorców zależy, czy z niego skorzystają. Przepisy nie zabraniają, aby postanowienia co do płatności w tym systemie były regulowane w umowach między stronami. 

Oznacza to, że – jako dostawca wystawiający faktury VAT – możesz nie wyrazić zgody na otrzymywanie płatności w formie split payment. Taki zapis musi jednak widnieć w podpisywanej umowie lub podpisywanym aneksie do umowy. 

Kiedy można skorzystać ze środków na koncie VAT?

Przedsiębiorca, który na rachunku VAT zgromadził środki, może z nich skorzystać w ograniczonym zakresie. Mowa tutaj o regulowaniu:

  • płatności za usługi / towary na podstawie faktury VAT otrzymanej od kontrahenta
  • zobowiązań podatkowych z tytułu VAT o urzędu skarbowego.

W przypadku, gdy przedsiębiorca nie będzie mógł skorzystać ze środków zgromadzonych na rachunku VAT, istnieje możliwość złożenia wniosku do urzędu skarbowego uwolnienie środków, tj. przekazanie ich na rachunek rozliczeniowy. Urząd ma 60 dni na rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji. 

Jak zabezpieczyć płynność przy mechanizmie płatności podzielonej?

Jeżeli Twoi kontrahenci korzystają z systemu split payment, rośnie ryzyko zachwiania płynności finansowej Twojego przedsiębiorstwa. Aby tego uniknąć, warto zawczasu podjąć stosowne działania, np. skorzystać z zewnętrznych form finansowania.

Ciekawym rozwiązaniem jest mikrofaktoring oferowany m.in. przez Finiata.pl. Taka opcja pozwala uzyskać środki „zamrożone” na fakturze – na długo przed upływem terminu płatności przez kontrahentów. Dzięki temu przedsiębiorca może swobodnie dysponować kapitałem – bez obaw o utratę płynności finansowej. 

Czytaj więcej na temat:materiał promocyjny
Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole